Základem zdravého hubnutí jsou zdravá střeva

V poslední době se Vám nadaří zhubnout? Nedávno jste přibrala a chcete se vyhnout všem možným dietám a následným zdravotním komplikacím, které redukční plány přináší? Chcete si prostě jen do budoucna udržet svou váhu? Zaměřte se jako první na zdraví svého zažívacího ústrojí. Příčina nezdaru při hubnutí může mít svůj původ v tomto opomíjeném orgánu.

Trávení začíná v ústech

Naše trávicí ústrojí začíná ústním otvorem a plynule přes hrtan, žaludek, dvanácterník a tenké střevo přechází v ústrojí vylučovací. Tlusté střevo a konečník. Celé je to vlastně jen jedna dlouhá roura, která je na začátku našeho života naprosto sterilní, ale již po porodu se začíná pomalu osídlovat bakteriemi různých kmenů.

Ještě do nedávna se uvádělo, že  střeva obsahují desetkrát více bakterií než je buněk v celém lidském těle. Tento počet byl v roce 2015 upraven. Nyní se uvádí, že je bakterií přibližně stejně jako buněk v našem těle. I tak je toto množství enormně vysoké a možná i proto se v poslední době složení střevního mikrobiomu těší velké pozornosti odborné veřejnosti.

Složení mikrobiomu přímo souvisí s nadváhou

Dnes můžeme s jistotou říci, že existuje přímá  souvislost mezi složením střevního mikrobiomu a nadváhou. Studie ukázaly, že lidé trpící nadváhou mají jiné složení mikrobiomu, než štíhlí jedinci. Přičemž jako důležité se ukázala pestrost bakteriálních kmenů v našich střevech. U lidí trpící nadváhou bylo obsazení různými kmeny spíše chudé, zatímco u štíhlých jedinců byla pestrost kmenů opravdu vysoká.

Takže jeden z problémů související s nadváhou může být nedostatečná pestrost střevního mikrobiomu (diverzita)  plus tak zvaná střevní dysbióza = nesprávný poměr mezi hodnými a špatnými bakteriemi. Nedostatek bifidobakterií se považuje za rizikový faktor pro vznik obezity a naopak. Dospělí obézní lidé mají také o 20 % víc bakterií kmene Firmicutes a téměř o 90 % méně bakterií kmene Bacteroides.

Pokud stav střevní dysbiózy přetrvává týdny až měsíce, může toto způsobit postupné  poškození střevní sliznice a stěny střev– tzv. Leaky Gut Syndrom. Z důvodu zvýšené propustnosti střeva se dostanou do krevního oběhu  části potravy, které by při správně fungujících střevech byly vyloučeny nestrávené z těla ven. Nejen, že tento stav způsobuje další zdravotní komplikace, ale také se zvyšuje energetický příjem z potravy až o 12%.

Strava jako lék nebo jako jed

Mé moto je „ Naše zdraví  máme na svém talíři. Strava, kterou každý den jíme působí na náš organismus jako lék nebo jako jed“ a pokud jsme se bavili o střevech, tak je to právě strava, která ovlivňuje zdraví našeho zažívacího ústrojí.

Pro zjednodušení jsem si rozdělila potraviny do 4 skupin. V tomto případě se nedržím nějakých všeobecných doporučení, dopředu tudíž upozorňuji, že v literatuře můžete najít i jiné rozdělení…

Základem naší stravy by měly být čerstvé suroviny plné živin. Patří sem zelenina, ovoce, celozrnné obilniny, luštěniny, vejce, mléko, maso, ryby, kvalitní oleje, koření a bylinky. Ze surovin si v rámci zdravého životního stylu a hubnutí připravujeme kvalitní pokrmy. Víme tak, co jíme a jak čerstvé suroviny používáme. Bakterie v našem střevě potřebují ke svému životu ornou půdu a tu jim dopřejeme dostatečným příjmem vlákniny z ovoce a zeleniny. Z té si pak vytvářejí vlastní potravu.

O něco méně bychom měli nakupovat potraviny. Řadím do této skupiny lehce upravené suroviny jako je chléb, housky, nudle, tofu, bílé jogurty, máslo, smetanu, mražené ovoce a zelenina apod. Nemáme již k dispozici původní suroviny ve své přírodní podobě.

Dále jsou zde pochutiny, které bychom si měli dopřávat jen čas od času, patří sem sýry, uzeniny, zdravé medem oslazené dezerty, kvalitní čokolády, apod.

No a nakonec otraviny. Něco, co má vypadat jako potravina, ale s jejím původním stavem to nemá nic moc společného. Někdy se to tak ovšem tváří, je to plné chemikálií, náhražek a éček, aby to mohlo vůbec býti poživatelným. Určitě víte, o čem mluvím. Přesolené chipsy smažené v nekvalitním rafinovaném oleji, kečupy, které nemají s rajčaty nic společného apod.

Výběr toho, co jíme a ne jen kolik toho jíme je velmi důležitý. Abychom mohli zhubnout je velmi důležité dodat tělu potřebné vitamíny, minerály a stopové prvky. Studuje potvrdili, že nedostatek vitamínů komplikuje, zpomaluje  nebo téměř znemožňuje hubnutí.

Správné tuky nám pomohou zhubnout a udržet si štíhlou postavu

Poměr tuků v potravě by měl být 1:1:1

1/3 nasycených mastných kyselin
maso, kokosový tuk, palmový tuk, máslo, sýry, sádlo, ale i rostlinné oleje obsahují malé množství nasycených mastných kyselin

1/3 nenasycených mastných kyselin
rostlinné oleje, ořechy, semínka, sója, ale i maso, sádlo, máslo,

1/3 více nenasycených mastných kyselin

– omega 6 – rostlinné oleje- slunečnicový, řepkový, olivový…

– omega 3 – nejlepší zdroje: lněný olej, rybí tuk, krilový olej

Hrozbou tedy není vysoká konzumace živočišných tuků, ale nesprávný poměr tuků a nedostatek nenasycených a více nenasycených mastných kyselin.

Dostatečný příjem čisté minerální neperlivé vody

Pitný režim je velkým úskalím lidí, kteří trpí nadváhou či obezitou a nemohou zhubnout. Důležité  je dostatečné množství a  kvalita vybrané vody. Dopřejte si čistou, neochucenou, neperlivou minerální vodu balenou ve skle. Pijte průběžně během dne.  Nárazovým pitím velkého množství tekutin přetěžujete zbytečně své srdíčko. Doporučené množství je 0,03 litrů na 1 kg váhy a při sportovních aktivitách i více.

Pokud se vám v zimě nechce pít studená voda, pijte ji vlažnou nebo teplou.

Bez pohybu to prostě nejde

Abychom zhubli, musíme si vytvořit přes den energetický dluh a to můžeme buď tím, že nebudeme tolik jíst – což, jak víme nefunguje. Kolik diet již bylo popsáno a novodobý svět trpí nadváhovou epidemií.

Nebo se budeme více hýbat a jíst tak, aby naše tělo mělo dostatečný přísun všech potřebných živin a nestrádalo- to se ukázalo jako správné.

Bez pohybu to prostě nejde. Když mluvím o nedostatku pohybu, nemám tím namysli jen počet hodin strávených ve fitness centrech a joggingem. Mluvíme zde i o přirozeném pohybu během dne. Chůze pěšky, místo jízdy autem, využití schodů místo eskalátorů, rychlé procházky parkem na čerstvém vzduchu, jízda na kole, blbnutí s dětmi na hřišti, práce na zahrádce apod. Ne zřídka si hledáme sporty podle posledního módního trendu a nezamyslíme se nad tím, co nás doopravdy baví, jaký druh pohybu bychom ve svém životě rádi uvítali.

Sport/pohyb by měl  být pro nás kompenzací k práci, zábavou, radostí, uvolněním. Jen tehdy nás bude motivovat nepřestat a vydržet.

Proč chcete hubnout?

Důležité je si položit otázku co od svého života CHCI. Pokud nemáme jasný cíl, budeme se toulat okolo a naše cesta nebude mít ten správný směr. Když chceme zdolat vrchol hory, také se netouláme celé dny okolo. Jdeme prostě přímo nahoru, za svým cílem. Když vím, co chci, cesta se vždy najde.

Co je ale vlastním motorem našich činů je „PROČ“ to všechno dělám. Co přesně mi splnění mého cíle, přinese?

80% všeho úspěchu spočívá v tom PROČ něco dělám a jen 20% v tom JAK.

“ If your „why“ don’t make you cry, it is not your WHY!

Naše „PROČ“ řídí naše podvědomí, naše činy, naše emoce, naší cestu!!!

Jsou  dva druhy motivace, které nás nutí dělat vše, co děláme. Jedna je tkz. „push motivation“ neboli motivace tlakem. Vše děláme proto, abychom se vyhnuli bolesti. Jsme vnějšími okolnostmi (např. nemocí nebo nadváhou) tlačeni do akce. Kde je tlak, vzniká samozřejmě i odpor na tento tlak a proto je tento druh motivace dlouhodobě vysilující, vedoucí k frustraci a nenaplnění. Druhá je tkz. „pull motivation“ neboli motivace, která nás táhne. Naše vnitřní přesvědčení a nastavení nás táhne do akce. Tento druh motivace je naplňující a předurčen k úspěchu.

Když vím „proč“ něco dělám, stává se z MUSÍM – MOHU a z MOHU – CHCI

Bludný KRUH NEROVNOVÁHY

negativní myšlení <-> znečištěné prostředí <-> kyselá strava <-> destruktivní emoce <-> sebezničující chování

  • to vše negativně působí na naše zdraví a pohybuje s v kruhu.

Destruktivní emoce nás nutí vybírat si špatnou stravu, to vyvolá negativní myšlenky, používáme negativní slova, kterými znečisťujeme své prostředí (vztahy v práci, s partnerem, s dětmi)

Zdravý životní styl není tudíž jen o stravě a  ZDRAVÍ není jen pouhá absence nemocí. Zdraví znamená cítit energii, vitalitu, pocit štěstí, naplnění a spokojenosti, mít jiskru v oku a  štíhlé, pevné tělo. Všichni jsme přišli na tento svět štíhlí a není důvod, aby tomu bylo jinak.

Teprve po zodpovězení si otázky proč následuje naše „JAK“

Jednoduchý plán rozdělený do dílčích kroků.

Zhubnout je  velmi jednoduché i když ze začátku mnohdy ne snadné – „it is very simple but not easy“ 

Vaše Hana Lang