Jak podpořit tvorbu mateřského mléka a jeho kvalitu stravou?

Kojení je stále to nejlepší

Kojení je pro naše potomky to nejlepší, co jim můžeme po narození nabídnout. Setkala jsem se s obavami o kvalitu mateřského mléka u některých maminek, kdy například miminko nerostlo podle tabulek pediatra. To mě přimělo k tomu, podívat se na tuto problematiku podrobněji.

jak podpořit tvorbu a kvalitu mateřského mléka stravou, kojící matka

Nemusíme se obávat

Příroda je mocná čarodějka a o přežití našeho druhu se postarala dokonale. Mateřské mléko má vždy tu nejlepší možnou kvalitu a složení se mění přesně podle potřeb kojence.

Mají všechny matky stejné mléko?

Není pravdou, že mateřské mléko všech žen na celém světě je stejné. Je si ovšem velmi podobné. Každý region má samozřejmě svá specifika.

Například mateřské mléko v oblastech třetího světa může obsahovat rozdílné podíly tuku a bílkovin než to naše české. Samozřejmě i imunoglobuliny, které přecházejí z matky na dítě prostřednictvím mateřského mléka a chrání novorozence před nákazou, se mohou svým složením lišit. V oblastech s vysokým výskytem rota-virových infekčních onemocnění tak obsahuje mléko více těchto imunoglobulinů. Na toto téma existuje obsáhlá studie z roku 1984, kde se testovalo mateřské mléko 3000 žen z různých konců světa.

Pro zvídavé: studii najdete v anglickém jazyce na oficiálních stránkách WHO.

Mateřské mléko má vždy tu správnou kvalitu

Maminky v České republice se nemusí o kvalitu svého mateřského mléka obávat. Pravdou zůstává, že malý kojenec dostane přesně to, co potřebuje, a to POZOR i na úkor své kojící matky. Jde o úžasný tah přírody k zachování rodu.

Pokud je kojící matka zdravá a stravuje se vyváženě a zdravě. Není se tedy čeho obávat.

Kdy je nutné se o kvalitu mateřského mléka obávat?

Jen ve třech případech je nutné se obávat o zdraví kojence:

Při malnutrici matky (podvýživa matky, například u excesivních sportovců nebo anorexii neuróza, anémie apod.). Kde nejsou zásoby, nemůže být zaručena ani kvalita mateřského mléka. To je logické.

Druhý případ, kde je nutné se obávat, je u striktních matek veganek. Pokud se někdo stravuje touto formou, ví, že musí doplňovat vitamín B12, který přijímáme jen v živočišné potravě. Tento vitamín má zásadní úlohu při krvetvorbě a při jeho nedostatku dochází ke speciální formě anémie – makrocytární anémie (může být způsobena i nedostatkem kyseliny listové).

Mikrocytární anémie je způsobená nedostatkem železa, buď díky nedostatečnému příjmu v potravě, nebo neschopností vstřebávání, nebo například dlouhou a intenzivní menstruací…

Železo je nedílnou součástí hemoglobinu, tedy červeného barviva v krvinkách. Pokud matka nemá dostatek železa, v mateřském mléce bude chybět, a i malý kojenec může projevovat známky anémie.

Dále je problematické onemocnění Hyperlipoproteinémie.

Poznámka: pokud je matka alkoholička, závislá na drogách, nebo kuřačka, není kojení správná volba výživy pro novorozence.

Pesticidy v mléce

Studie, o které jsem se zmiňovala, prokázala jeden důležitý fakt, a to je vyšší obsah pesticidů v mléce matek z vyspělých zemí. Pokud tedy chcete ušetřit své miminko od těchto chemikálií, doporučuji přejít během těhotenství a doby kojení na bio stravu.

Jak podpořit tvorbu mateřského mléka a jeho kvalitu stravou?

Stravou nemůžeme změnit základní složení mléka, naštěstí! Ale můžeme udělat něco pro jeho vylepšení. Kojící, ale i těhotné maminky by měly dbát na zdravou stravu bohatou na vitamíny, minerály a stopové prvky. Pro ně je totiž toto období fyzicky i psychicky velmi náročné. Chybí-li některé základní nutrienty, může to vést k nepříjemným symptomům během těhotenství a v době kojení.

Vitamíny, minerály a stopové prvky

Zkontrolujte si, zda je vaše strava bohatá na vitamíny, minerály a stopové prvky. Samozřejmě i kvalitní bílkoviny, tuky a sacharidy jsou v tomto období důležité. Máte dostatečný přísun ovoce a zeleniny, celozrnných obilnin, ryb, masa, ořechů, semínek, kvalitních rostlinných olejů?

Pro Dialvit je doplněk stravy sloužící k doplnění důležitých vitamínů, stopových prvků, aminokyselin a polyfenolů nezbytně nutných ke správné funkci našeho organismu.

Přírodní doplněk výživy Pro Sango Vital II sloužící k doplnění důležitých minerálů a stopových prvků jako zinek nebo selen.

Vitamín D

Pokud nemáte dostatečnou expozici na slunci, je nutné se podívat i na vitamín D. I v zimním období se doporučuje minimálně půlhodinový pobyt na slunci s vyhrnutými rukávy. Pokud bude chybět tento vitamín vám, bude chybět i v mateřském mléce. Nechte si hladinu vitamínu D zkontrolovat u lékaře. Nedostatek tohoto vitamínu se stal pandemií a trpí jím až 95% populace.

Přírodní doplněk stravy Pro Vita D3 ÖL Forte s vitamíny D3, K2 a A. Jedna kapka obsahuje až 1000 I.E. (mezinárodních jednotek) vitamínu D3, což je pětinásobek doručeného denního množství.

Omega 3 mastné kyseliny

Dbejte na dostatečný přísun omega 3 mastných kyselin. Podporují zdravý růst a zrání mozku a zraku. Nemluvě o dalších příznivých vlivech těchto esenciálních mastných kyselin na naše zdraví. Opět je v České republice problém nedostatečné konzumace omega 3 mastných kyselin. Více informací o omega 3 mastných kyselinách a jejich vlivů na zdraví se dočtete v samostatném článku.

pro omega complete doplněk stravy

Pro Omega Complete je doplněk stravy s omega-3 mastnými kyselinami a přírodními látkami bohatými na fosfolipidy, obsahuje kvalitní krilový olej.

pro omega ultra olej z tresčích jater

Doplněk stravy Pro Omega Ultra s kvalitními omega-3, 6 a 9 mastnými kyselinami původem z norského oleje z tresčích jater (šetrný divoký lov). Tyto mastné kyseliny přispívají ke zdravé funkci srdce, k udržení zdravé mozkové funkce a zraku.

Žádné redukční diety

Během kojení nikdy nedržte žádné redukční diety. Toxiny uložené v tukové tkáně se během diet uvolňují a dostávají se do mateřského mléka. Nechte hubnutí volný průběh a dejte tomu čas.

Aby se vaše miminko seznámilo s co nejvíce chutěmi, dopřejte si vše, na co máte chuť v rámci zdravé výživy, a nemusíte se bát ani aromatických pokrmů, pokud nenadýmají kojence. Říká se, že děti, které v podobě mateřského mléka mohly „ochutnat“ co nejvíce chutí, nemají následně takové potíže se zkoušením nových pokrmů.

Snad jsem na nic zásadního nezapomněla 🙂

Mějte se moc pěkně, Vaše Hana Lang.