Jak vyzrát na sezónní deprese?

Jsem nutriční poradkyně, takže se pojďme podívat na problematiku deprese z nutričního hlediska. Při mé poradenské praxi se soustředím především na zdraví střev, které osobně považuji za nezbytný základ dobrého zdravotního a psychického stavu.

Co je to deprese?

Pokud se chceme bavit o depresi, musíme nejprve rozlišit diagnostikovanou nemoc „depresi“ a emoční stav, tak zvanou „depku“, kterou jsme zažili snad všichni. Tento psychický stav zde budeme nazývat sezónní depresí.

jak vyzrát na sezónní deprese

V obou zmíněných případech se jedná o stav, kdy pociťujeme nedostatek radosti, nejsme schopní se pro nic nadchnout, nic nás nebaví… Můžeme cítit marnost života, úzkosti, existenciální strachy a obavy z budoucnosti. Sužují nás pocity viny, nedostatek pozornosti a soustředění, jsme neustále unavení a do všeho se musíme nutit.  Uklízíme se do klidu a uzavíráme se do sebe. Někdy se naopak můžeme uchýlit k agresivnímu jednání a stávají z nás na nějaký čas opravdoví cynici. Naše každodenní úkoly a pracovní povinnosti však nějak zvládáme. Mimochodem burn out syndrom neboli syndrom vyhoření má velice podobný průběh. V určitém stádiu však prostě už nejsme schopni nic zvládat. I v tomto případě mohou čtenáři zpozornět a držet se doporučených rad.

Kam nechodí slunce… Tam číhá deprese.

Výše popsané stavy sezónní deprese na sobě můžeme pozorovat zejména v podzimních měsících, kdy ubývá slunečných dní nebo na jaře, kdy nám již zima připadá neskutečně dlouhá a vyčerpávající. „Depresivní pocity“, které se v těchto chvílích prožíváme, bývají zpravidla krátkodobé.

Dříve než se pustíme do konzumace jakýchkoli podpůrných preparátů, hledejme problém v nás samotných a konkrétně zejména v našich střevech. Četné vědecké studie prokazují, že stavy deprese a úzkosti velice úzce souvisí s naším střevním mikrobiomem.

Střevní mikroflóra ovlivňuje vaše chování

Zdravá střevní mikroflóra je tudíž první věc, na kterou bych se jak léčebně, tak i preventivně zaměřovala. S bakteriemi v našich střevech, kterých je 10x více než buněk v celém lidském organismu žijeme v dokonalé symbióze. Zasluhují si proto patřičnou pozornost a péči. Symbióza funguje správně pouze v tom případě, že je zastoupení buněčných kmenů vyvážené a jsou-li zdravé. Je-li tomu jinak, mluvíme o dysbióze.

Složení naší střevní mikroflóry přímo souvisí s naším chováním, což je dnes již vědecky prokázáno a podloženo četnými studiemi. Máme-li být struční, zmíníme alespoň to, že střevní bakterie jsou producenty přibližně 95 % celkového množství serotoninu – “hormonu štěstí“ v lidském organismu. Léčba depresí se tudíž přesouvá pomalu ale jistě směr střeva.

Pro em san doplněk stravy na střevní mikrobiom

Pro Em San je v našem MitoLifu nejprodávanějším doplňkem stravy. 31 kmenů neobsahuje žádný jiný probiotický produkt. Doplněk stravy Pro Em San se užívá jako podpora imunitního systému v dobách jeho oslabení i jako prevence vzniku onemocnění, při zácpách k zajištění správné funkce střev a střevní sliznice, při střevních onemocněních na podporu regenerace střevní sliznice a střevní flóry.

Pozor na zabijáky hodných bakterií

Začněme nutriční cestu za pozitivní myslí revitalizací střevní mikroflóry. Prvním krokem je vyhnout se stravě, která jí ničí. Za tímto účelem doporučuji vynechat z jídelníčku potraviny jako je  bílý cukr, bílá mouka, nadměrné množství mléčných výrobků, konzervační látky E200-299, obzvláště pak E250 – dusitan sodný (obsažený hlavně v uzeninách, zaručuje trvanlivost a červenou barvu), který nedávná zpráva WHO zařadila mezi rakovinotvorné látky. Míra, ve které jsou v české republice konzumovány uzeniny, ztužené tuky, margaríny, přehřáté a nekvalitní oleje se odráží ve faktu, že dlouhodobě obsazujeme přední světové příčky ve výskytu zhoubných nádorů tlustého střeva. Stále roste počet trpících Crohnovou chorobou, ulcerózní kolitidou a syndromem dráždivého tračníku. Významně naši střevní mikroflóru a zdraví obecně narušují také pesticidy obsažené v ovoci a zelenině. Další potraviny, které konkrétně ve vašem těle vyvolávají zánětlivé reakce zjistíte s absolutní přesností pomocí testu potravinové intolerance.

Velmi negativně se na složení střevního mikrobiomu projevuje užívání nejen antibiotik (hlavní hygienik Vladimír Valenta nedávno pro i-dnes uvedl, že polovina antibiotik v Čechách je užívána naprosto zbytečně), ale také jiných léčiv. Pokud je nezbytné užívat antibiotika, pak je nutné dodávat tělu probiotické a probitické preparáty až 6 měsíců, aby se střeva mohla revitalizovat. Kdo z nás tak činí? A o našich dětech ani nemluvě.

Co našim střevům svědčí? Napravte střevní mikrobiom, možná Vám to pomůže zbavit se deprese.

V našem jídelníčku by za žádných okolností neměly chybět potraviny s vysokým obsahem vlákniny. Naše střevní flóra potřebuje úrodnou půdu, kterou jí poskytneme právě dostatečným přísunem vlákniny ve stravě. A to jak rozpustné, tak i nerozpustné. Rozpustná vláknina je živou půdou pro mikrobiální flóru v trávicím ústrojí a působí jako prebiotikum (strava pro probiotické bakterie). Nerozpustná vláknina, která sice není zdrojem energie ani živinou pro bakterie usnadňuje vylučování potravy a váže na sebe toxické látky, které jsou následně z těla vyloučeny. Napomáhá tedy přirozené detoxikaci organismu. Rozpustnou vlákninu najdeme v luštěninách, ovoci, zelenině, bramborách, semínkách lnu a psylliu. Nerozpustná vláknina je obsažena ve slupkách ovoce, zeleniny a obilovin.

Omega 3 mastné kyseliny a vitamín/hormon D proti zánětu

Aby naše cesta za dobru náladou byla kompletní, nesmíme zapomenout zmínit omega 3 mastné kyseliny, kterých máme v průměru vážný nedostatek. Omega 3 mastné kyseliny působí blahodárně na naše zdraví a hlavně mají protizánětlivý účinek. Doporučení je velmi jednoduché. Zařadit do jídelníčku mořské tučné ryby, lněná semínka, nebo lépe olej ze lněných semínek a chia semínka. Denně 2 lžíce lněného oleje a 2 lžíce chia semínek vám jednoznačně prospějí.

Tučné mořské ryby si dopřejte v zimním období i třikrát týdně. Jsou skvělým zdrojem vitamínu D. Jedná se o důležitý vitamín pro náš imunitní systém a pomůže nám i s únavou a depresí.

Přeji všem dobrou a optimismem nabitou náladu.

Vaše Hana Lang

Článek byl poprvé publikován: 18. 5. 2016